Recensie – The Erotic Mind door Jack Morin

The Erotic Mind van Jack Morin komt niet heet van de pers, het is geen boek waar iedereen het nu over heeft in de sekspositieve kringen. Sterker nog, de laatste editie komt uit 1996. Toch was het voor mij de ontdekking van 2017. Waarom? Morin gaat in The Erotic Mind voorbij aan de gedachte dat een eenvoudig, comfortabel seksleven het doel is waar me naar zouden moeten streven. Dat we door onze problemen moeten werken om daar terecht te komen. Integendeel, hij benadrukt de focus op het feit dat seks juist complex is en vaak verbonden is met aspecten van onszelf die we moeilijk vinden en misschien liever wegstoppen. Terwijl als we dat onder ogen durven te zien we een rijke bron van informatie ontdekken die ons helpt om onze seksualiteit en onszelf beter te begrijpen.

Dit boek geeft je handvaten om die bron van informatie aan te boren en de nieuwe kennis op een passende manier te gebruiken in ons erotisch leven. Bijvoorbeeld aan de hand van het uitpluizen van je seksuele piekervaringen. Wat maakte dat juist deze situaties je zijn bijgebleven, wat gebeurde er in zo’n seksuele piekervaring wat je meer kan leren over jezelf en je (verborgen) verlangen? Hierdoor krijg je meer zicht op jouw fundamentele triggers als het gaat om opwinding en genot. Aan de hand van jarenlang onderzoek heeft Morin in kaart gebracht wat overkoepelende thema’s zijn die voor velen een belangrijke rol spelen in hun seksuele opwinding. Dat zijn lang niet altijd de zaken die je in eerste instantie zou verwachten; juist elementen als schaamte, angst en woede, die Morin ‘onverwachte aphrodisia’, noemt zijn veel voorkomend.

De aandacht voor die ‘donkere’ kanten maakt The Erotic Mind voor mij zo’n krachtig boek. Het doet recht aan de veelzijdigheid van ons seksueel leven: plezier, lichtheid en intimiteit, maar ook spelen met macht, complexe emoties en gevaar. Dit past volledig in mijn definitie van seksuele integriteit, een holistische benadering van wat seks voor ons is. Waar er ruimte is voor alle facetten van onszelf. Morin leert je die aspecten herkennen, erkennen en navigeren.

The Erotic Mind is geen boek met sekstechnieken of relevante standjes, het is een boek dat zich richt op ons erotisch leven, niet op de specifieke fysieke handelingen die daarbij komen kijken. Alhoewel zeer inhoudelijk is het een boek dat door iedereen gelezen kan worden, je hoeft geen professional op het gebied van seks te zijn om hier iets uit te halen.
Ook erg fijn, Morin gaat voorbij aan heteronormativiteit die we nog in veel boeken over seksualiteit tegen komen. De voorbeelden die hij geeft zijn divers van aard; homo, hetero, bi, iedereen komt aan het woord. Alleen qua genderdiversiteit valt er nog wel een slag te slaan en ook non-monogamie komt er nog wat bekaaid vanaf. Daarin kan nog wel een slag gemaakt worden. Hopelijk wordt dat in een nieuwe editie aangepast. Dan kan gelijk ook die aanprijzing van John Gray van de kaft af! Afgezien van dat is dit boek in mijn ogen een aanrader voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in diens eigen seksuele werkingen.

The Erotic Mind is verkrijgbaar bij Savannah Bay.

You may also like

MARIJE JANSSEN

Seksualiteit en intimiteit zijn voor velen van ons fundamentele onderdelen van ons leven. Ik ben gepassioneerd om mensen tools te bieden waarmee ze hun eigen seksualiteit en intimiteit vol overgave kunnen beleven.

In mijn werk ben ik LGBTQ+ en kink bewust.

Blijf op de hoogte